torstai 5. huhtikuuta 2018

Kolme lamaa ja nousukautta kokenut


Lama tai taantuma, aivan sama! 

Reima © Lihavainen
Olen hämmästellyt kuinka ”vastuuntuntoisia” nykyihmiset ovat. Työt eivät kiinnosta, ainoastaan harrastukset ja vapaa-aika. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan rakentajat kääntyvät haudoissaan tällaisesta velttoudesta. Olen saanut nauttia heidän töiden hedelmistä, mutta en ole ollut pelkkä vapaamatkustaja. Mutta taantumille en ole voinut mitään.

1975 alkoi öljykriisin jälkeinen lama joka koetteli myös minua. Olin aluksi lyhyitä pätkiä ilman töitä, mutta lopulta rysähti vuoden työttömyys. Silloin Kekkonen rustasi kasaan hätätilahallituksen, että kansalle saataisiin töitä. Etsin sinnikkäästi töitä siinä onnistumatta. En nauttinut joutenolosta vaikka oli harrastuksia, halusin töihin. Lopulta onnisti ja alkoi nousukausi.

1992 iski toinen lama, mutta se ei ollut minulle niin paha kuin edellinen. Valtakunnallisesti taantuma oli todella syvä ja suuri määrä ihmisiä joutui syvään ahdinkoon. Valtava määrä pienyrityksiä ajettiin surutta konkurssiin ja ihmisiä velkasaneeraukseen. Olin muutaman kuukauden lomautettuna ja 11 kuukautta työttömyyskurssilla. Selvisin siis vähällä.

2009 rymähti viimeisin ja pahin kokemani talouden romahdus, jonka aikana olin yhteensä 4,5 vuotta työttömänä.

Työttömyyksien aikana olen tehnyt kaikkeni saadakseni töitä, huonolla menestyksellä. Työvoimatoimiston sankalta henkilökunnalta sain yhden ainoan kerran avun työllistymisessä. Suurin apuni olivat omat verkostot ja periksi antamaton sinnikkyys.

Reima © Lihavainen
Taantumien kiertoaika on ollut melko tarkalleen 17 vuotta. Joten olen onnellinen, ettei niitä minun työuralleni enää satu. Ei tarvitse enää pelätä hallituksen laatimia kiristyksiä työttömille, kuten typerien aktiivimallien hakemus rumbaa sekä muuta simputusta. 2009 alkaneen laman aikana yritin hakea työttömyyskurssille, mutta se tyssäsi korkeahkoon ikääni, että se siitä aktiivimallista.

Kaikesta huolimatta kelpasin vielä ”kehäraakkina” työelämään, josta eläköidyin 65 vuotiaana.

Ei se siihen päättynyt, sillä kutsuivat vielä ”kiirepojaksi” koska tässä viimeisimmässä noususuhdanteessa ei sopivaa työvoimaa ole tarjolla. Eli työt jatkuvat vielä eläkkeelläkin!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti