Ahmimista
ja suolihuuhteluja 2007
Jouluna
tuli herkuteltua oikein kunnolla niin että vuoden vaihteessa oli todella
ahdistava olo. Vatsa oli pinkeänä ja olo todella huono. Työkaveri Vesa Mäenpää
suositteli suolihuuhtelua, mutta enhän minä sellaiseen suostuisi ikinä. Kun
mikään ei tuntunut auttavan. Sitten sain Tero Pentiltä hänen siskonsa
puhelinnumeron, sillä hän oli valtuutettu Colonic-suolihuuhtelujen tekijä. Lopulta
rohkaisin mieleni ja varasin ajan. Olihan se kokemus, mutta ei niin paha kuin
kuvittelin ja se tuntui auttavan. Olo helpotti jouluahmimisen aiheuttamien
tukkeutumien poistumisen myötä.
Vectran
viimeinen oikuttelu ja luuvalo 2007
Kesän kynnyksellä siirryin
Suunnittelupalvelun tiloista valssaamon projektiparakille päivittämään toisen
projektin tietoja TP-järjestelmään. Tutustuminen uuteen porukkaan sujui
rutiinilla. Mukava ryhmä oli kasassa sielläkin. Työt etenivät rutiinilla.
Opel Vectra teki viimeiset
tepposet jakopäänhihnan katketessa vaikka sen vaihtoon oli vielä useampi tuhat
kilometriä. Venttiilit solmulla ja edessä kallis remontti. Nyt se riitti! Päätin
vaihtaa merkkiä ja aloin katsella käytettyjä Toyota Avesis autoja joissa on
jakopään ketju. Toyotan arvostuksen ja luotettavuuden vuoksi hinnat olivat
käytetyissäkin huomattavan korkeita. Käytettyjä etsiessä törmäsin uuteen Mitsubishi
Lanceriin jossa oli juhlavuoden kunniaksi laaja lisävarustepaketti ja kohtuullinen
hinta. Uusi auto melkein samaan hintaan kuin käytetty Toyota! Aloimme kääntyä
uuden auton kannalle. Sitten töissä Vesa Mäenpää tiedusteli, että oletteko
käyneet koeajamassa Nissan Qashqaita? Mitä hiton Qas...Qashqaita. Vesa kertoi
autosta ja kävimme Pörhöllä. Myyjä kehui kuinka auto oli pärjännyt
kolaritesteissä. Töissä kerroin, että mitä se myyjä horisi. Rannan Eero kipaisi
tietokoneelle palaten hetken päästä kertomaan sen olevan totta. Emme olleet
päässeet vielä koeajamaan Mitsuakaan, mutta sain lauantai päivälle molempien
testiajon.
Kävimme Jarkko serkun kanssa koeajamassa
molemmat autot. Kysyin sen jälkeen mitä mieltä hän oli? Jarkon vastaus oli,
että Mitsu oli kuin maksalaatikko ja Qashqai kuin sisäfileepihvi. Olin samoilla
linjoilla, Nissan ihastutti mutta Lancer oli pettymys, todella äänekäs ja ankean
oloinen kulkuneuvo. Saimme hierottua kaupat Nissanista, mutta joutuisimme
odottamaan liki neljä kuukautta autoa suuren kysynnän vuoksi, lisäksi
joutuisimme tyytymään mustaan väriin.
Olin tottunut nauttimaan työpäivän
mittaan 1-1½ litraa Haukiputaan erinomaista vettä. Projektiparakilla oli
vesiautomaatti joten lopetin veden kuskauksen kotoa. Sitten vesivarannot
loppuivat enkä hoksannut aloittaa veden mukaan ottamista. Säät olivat lämpiä ja
hiostavia. Eräänä perjantaina jouduin kiertelemään koko päivän tehdassalia uusilla
turvakengillä. Sitten lauantaina kaupungilla shoppaillessa ihmettelin miksi
ukkovarvas oli niin oudon tuntuinen. Olivatko uuden työkengät kipeyttäneet varpaan?
Sunnuntaiaamuna jalka oli niin kipeä, ettei sille pystynyt kunnolla varaamaan
ja lähdin lääkäriin. Diagnoosina oli kihti! Mistä minä tällaisen ruhtinaiden ja
nautiskelijoiden taudin olin saanut.
Myöhemmin luin tiedelehdestä
artikkelin jossa oli, että kahvi ehkäisee kihdin syntyä. Olin lopettanut kahvin
juonnin viisi vuotta aiemmin vatsaoireiden vuoksi ja vaihtanut sen teehen. Nämä
taisivat olla syy kihdin puhkeamiseen, kahvittomuus sekä liian vähäinen nesteen
nauttiminen. Nyt oli aika palata "sumpin" pariin! Sen jälkeen eivät
vatsa eikä kihti ole vaivanneet.
Elämäni toinen uusi auto, onhan se rock! |
Pori
Jazz 2007 ja Paul Anka
Natalie Cole, ei ole isänsä veroinen! |
Mestari lavalla! |
Palasin projektiparakilta takaisin
Suunnittelupalvelun tiloihin jossa tehtävänä oli poistaa vanhat piirustukset
sekä TP-tiedot niistä ja poistetuista laitteista. Pikkuhiljaa alkoi siirtyminen
myös masuunin saneerauksen pariin.
Esikoinen patisti ja neuvoi minut liittymään facebookiin. Kerroin siitä Rautaruukilla ja työkaverit nauroivat, että mitä höpötystä se semmoinen on! Eivät aikoneet koskaan liittyä sellaiseen naamakirjaan.
Esikoinen patisti ja neuvoi minut liittymään facebookiin. Kerroin siitä Rautaruukilla ja työkaverit nauroivat, että mitä höpötystä se semmoinen on! Eivät aikoneet koskaan liittyä sellaiseen naamakirjaan.
Peltipoliisi
ja masuunin peruskorjaus 2008
Masuunin peruskorjauksen
lähestyessä alkoivat siihen liittyvät suunnittelut. Granuloinnin ja
briketöintilaitoksen PI-kaavioiden suunnittelua ja piirtämistä. Ruukki oli siirtymässä TP-järjestelmästä Almaan ja meitä kurssitettiin sen käyttöön.
Vappuna autoimme poikaamme Reimaa
ja hänen avovaimoaan muutossa Kemistä Vantaalle. Qashqain ja osuuskuntakärrymme
lisäksi vuokrasimme ison pakettiauton sekä peräkärryn. Haimme muuttokuorman
Kemistä ja yövyimme kotona Haukiputaalla flunssan vaivatessa. Huonosti nukutun
yön jälkeen lähdimme Vappu aamuna ajamaan kohti etelää. Ajoin edellä Tarjan
tullessa perässä. Rantsilan kohdalla soitin ja tiedustelin, että väsyttääkö ja
pitääkö pysähtyä kahville. Samalla räpsähti salamavalo, nostin välittömästi
jalan kaasulta vilkaisten nopeusmittaria, se näytti tasan 80 km/h. Sanoin
Tarjalle, että nyt välähti hänen todetessa käyneen samoin. Juuri kun soitin nopeusrajoitus
muuttui 60 km/h enkä huomannut sitä. Täytyy sanoa, että hieman hatutti. Muuten
muutto onnistui hyvin. Muuton jälkeen yövyimme Janin pojan perheen luona Mäntsälässä.
Myöhemmin tuli kutsu Haukiputaan
poliisin pakeille. Tarjalle tuli rikesakko vaikka ajoimme samaa nopeutta.
Minulle tuli päiväsakko koska nopeuteni oli ollut yli 80 km/h vaikka siitä oli
vähennetty se mikä oli tapana. Kiistin nopeuteni, koska pakettiauton mittari
näytti välittömästi välähdyksen jälkeen tasan 80 km/h. Vetosin siihen, että
olin huomannut automaattisessa nopeusmittauksessa poikkeamia peräkärryllisellä
autolla siihen ajettaessa. Noin joka kymmenes kerta nopeusnäyttö näytti noin 10
km/h todellisuutta suurempaa nopeutta. Ilman peräkärryä tätä ei ollut koskaan
tapahtunut. Poliisi hymyili ja osoitti sormella kännykkääni johon puhuin
ajaessani. Asia siirtyi oikeussalin puolelle.
Töissä opastin nuorempia
suunnittelijoita parhaan kykyni mukaan kuten ennenkin, enkä tehnyt siitä suurta
numeroa. Minusta se oli päivän selvää, sillä minuakin olivat työtoverit
tukeneet ja auttaneet asentaja ajasta lähtien, mistä suuri kiitos heille.
Syksyllä kävin tutussa paikassa
Kiilakiventiellä konesuunnittelijan luona. Se ei ollut enää Rautaruukki
Engineering vaan Etteplan. Kävimme läpi masuunin peruskorjaukseen tulevia uusia
laitekokonaisuuksia. Pois lähtiessäni Kari Kortesalmi vinkkasi huoneeseensa
juttelemaan. Porisimme niitä näitä ja samalla hän tiedusteli halukkuuttani
siirtyä Etteplanin palvelukseen. Ilmoitin harkitsevani asiaa. Kävin vielä
omalla toimistolla ja esitin osastopäällikölle palkankorotuspyynnön, koska ovat
muuallakin kiinnostuneita palveluksistani. Tiukka aika ja pienet laskutushinnat
eivät antaneet siihen mahdollisuutta, oli vastaus. Hieman harmitti, mutta en
myöskään uskaltanut tarttua Karin tarjoukseen.
Työkaverini Vesa Mäenpää on rohkea mies, sillä hän vaihtoi jälleen työpaikkaa ja meni Etteplanille. Vuodesta 1996 tämä oli jo hänen neljäs työnantaja, JP-suunnittelu, Airix, Polartek ja nyt Etteplan. Ei voi sanoa muuta kuin, että meikäläinen on arkajalka!
Lama
lannisti jälleen 2009
Jatkoin suunnittelutöitäni
Raahessa. Cowperien sähkö-/automaatiolaitteistojen purkusuunnitelmat etenivät
sujuvasti. Samalla siivosin TP-tietoja koska oltiin siirtymässä yli 20 vuotta
käytössä olleesta järjestelmästä Alma tietämyshallintajärjestelmään.
Tietohallintapuolella oli todella vaativa työ siirtää se valtava tietomäärä TP-järjestelmästä
mitä sinne oli vuosien varrella kertynyt. En kadehtinut heidän urakkaansa. Järjestelmätoimittajan
mukaan siirron piti tapahtua suhteellisen helposti, mitä kyllä aikatavalla
epäilin.
Helmikuun toisena päivänä esimieheni
Ruukilta tuli kysymään työtilannettani. Kerroin purkusuunnitelmien valmistuneen
ja TP-tietojen päivityksen olevan melkein valmiit. No miten se Alma, oletko jo
käyttänyt sitä? En ollut muuten kuin Ruukin järjestämillä kursseilla
harjoitellut. Sitten tuli pitkä hiljaisuus, jonka jälkeen toteamus, että nyt ovat
hommat hieman vähissä. Tiedustelin keräänkö kampeeni välittömästi? Johon hän,
että voit olla vielä tämän viikon.
Ilmoittaessani kahvihuoneessa
olevani perjantaina viimeistä päivää Raahessa. Eräs työkaveri tuumasi, ettei Hannun
lähtiessä mikään ole enää entisellään. En tiedä oliko se totta vai keljuilua, mutta
silti se tuntui haikean hyvältä!
Polartekin toimistolle
siirryttyäni sielläkään ei ollut tarjota töitä. Edessäni oli elämäni kolmas lama
joka torppasi minut täysin. Edellisestä lamasta oli kulunutkin jo tutut 17
vuotta.
Olin mielestäni viimeisenpäälle
firman mies. Hoidin yrityksemme markkinointia. Käytimme Vesan kanssa Ruukkilaisia pesäpallo- ja
jääkiekko-otteluissa sekä syömässä useamman kerran vuodessa. Toimitin yli
kymmenen vuoden ajan Polartekin seinäkalenterit Rautaruukille ja jaoin niitä vuosittain
useita kymmeniä ympäri laitosta. Kalenterit olivat erinomaista mainosta
yritykselle, sillä firman logo oli näkyvillä 12 kuukautta kerrallaan ja hintalaatusuhde
oli erinomainen. Terässulaton korjaamon asentajat tiedustelivat jo marraskuussa
seuraavan vuoden kalenteria. Päivittelivät kerrankin, että mistä he sitten
saavat kunnon kalenterit, kun Hannu ei ole enää Ruukilla.
Lomautus tapahtui helmikuun 9.
päivänä. Kuun lopussa olisi tullut täyteen 20 vuotta saman työnantajan
palveluksessa, koska olin pakkolomalla edes kahvitilaisuutta ei järjestetty.
Töitä ei kuulunut taantuman jyllätessä. Työttömien lukumäärä kasvoi räjähdysmäisesti
ympäri Suomenniemeä. Tilannettani ei parantanut yhtään se, että ensimmäisiä
päivärahoja sai odottaa kolme kuukautta hakijoiden valtavasta määrästä johtuen. Pohdin usein, olisiko tilanne ollut toinen jos olisin rohkeasti vaihtanut työnantajaa!
Koko Suomi nilkutti todella pahasti!
Koko Suomi nilkutti todella pahasti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti