Onko kokemuksella mitään merkitystä?
Usein
nuoruus on intoa ja yritystä, ehkä enemmän kuin tietoa ja taitoa. Se on myös
arkuutta ja epävarmuutta, uhoamista ja näyttämisen halua.
Toinen työpaikka ja heti huipulla 1971! |
Kokemusta ei
saa muuten kuin kokemalla. Nuorena luulee kaiken olevan mustavalkoista ja
yksinkertaista, mutta elämä opettaa sen monimuotoisuuden ja värikkyyden.
Ei ole virhe
myöntää, ettei tiedä tai osaa. Kokemus antaa laajuutta näkemyksiin sekä
rohkeutta myöntää myös tietämättömyytensä.
Aivomme on
tietokone jonka vertaista ei vielä ole kyetty rakentamaan. Se hoitaa
mittaamattoman määrän tehtäviä joka sekunti. Sen kovalevy on kooltaan
hämmästyttävä.
Se tieto ja
kokemusmäärä joka sinne on pitkän iän myötä talletettu on uskomattoman
arvokasta.
Vauhti vai harkitseva suunnitelmallisuus
Vielä ylhäällä 1978. |
Nuorena
asentajana sähköistimme rakenteilla olevan yliopiston laboratorioiden vetokaappeja.
Urakkatyössä meillä oli aina pieni kilpailu päällä, kuka tekee eniten. Paiskin
hommia otsa hiellä eivätkä vanhemmat asentajat voineet mielestäni tehdä
työpäivän aikana yhtä monta vetokaappia valmiiksi kuin minä. Kyllä nämä
kokeneet asentajat päihittivät minut vaikka kuinka olin huiskinut.
Vastaavan
tarinan kuulin eräältä paperitehtaan kunnossapidon työnjohtajalta. Paperikoneen
molemmilla puolilla oli täysin samanlaiset koneikot jotka täytyi huoltaa. Koneen
toisella puolella oli nuoria ja reippaita asentajia ja toisella puolella
vanhoja ”köpöjä”!
Työvauhti
erosi toisistaan huomattavasti. Nuorilla homma näytti tapahtuvan työtahdin
ollessa todella ripeä. Vanhat asentajat liikkuivat verkkaasti ja pitivät
silloin tällöin tupakki- ja tuumaustaukoja.
Lounastauolla
työnjohtaja kävi tarkistamassa työkohteet. Nuorilla työkalut ja
asennustarvikkeet olivat hujan hajan, kun taas kokeneilla kaikki olivat
järjestyksessä.
Aloitteleva suunnittelija. |
No mitä
luulette, kumpi ryhmä sai työn valmiiksi ensiksi?
Tämä
näennäisesti vetelästi työskentelevä tiimi oli kaksi tuntia nopeampi. Aina se
mikä näyttää tehokkaalta ei olekaan tehokasta. Kokemuksen myötä työ tehostuu ja
kaikki turha hosuminen jää pois jolloin ei tehdä mitään turhaa vaan kaikki on
harkittua ja oikeaksi koettua.
Hosumalla ei tule kuin ….
Saman olen
huomannut myös suunnittelussa. Kuten raa’assa työssä myös suunnittelijan
toimessa ei kannata syöksyä suinpäin tekemään. Harkinta ja valmistelu ovat
todella tärkeitä osia työntekoa.
Rautaruukin TP on jo vanha tuttu, ACAD uusi 1990. |
Olen monesti
huomannut kuinka puutteellisilla tiedoilla työt aloitetaan jolloin
virhemahdollisuudet kasvavat. Hyvä suunnittelija näyttää vain laiskottelevan,
mutta periaatteessa hän ja varsinkin hänen aivonsa tekevät raakaa työtä,
periaatteessa 24 tuntia. Olen herännyt usein yöllä oivaltaessani alitajunnan
prosessoineen ja ratkaisseen suunnittelussa olleen ongelman.
Jos suunnitelmia
aletaan liian aikaisin jalostamaan lopulliseen muotoonsa niiden korjaaminen
lisää työtä sekä mahdollisia virheitä. Tässäkin tilanteessa kokemus tuo
hiljaista tietoa ja taitoa jota ei voi hankkia muuta kuin kokemuksella.
Mitä nuorilla on kokeneisiin verrattuna
Rautaruukki/Ruukki 12v |
Heillä on
intoa, uusia näkökulmia, uteliaisuutta, tietoa uusista tekniikoista ja
rohkeutta kaataa ”aitoja”. Joskus vain saatetaan liiassa innostuksessa törmätä
jo kokeneempien tiedostamiin karikoihin. Jos ja kun nuoruus ja kokemus
voitaisiin yhdistää, olisi se todella tehokas kombinaatio. Toki kantapään
kautta oppiminen on hyvä keino, mutta miksi astua monta kertaa samaan naulaan.
Mitä kokeneilla on nuoriin verrattuna
Se tietopankki,
joka vuosien varrella on karttunut, on todella mittava. Sekä ulkoinen että
sisäinen verkottuminen ovat jotain aivan toista mitä nuorella. Entä ne
synapsien kytkennät ja ”kovalevyn” tiedostot joita kokeneen aivoihin on vuosien
mittaan tallennettu, mikä niiden arvo on? Haudataanko se hiljainen tieto
kaikessa hiljaisuudessa?
Voiko vanha oppia?
Vielä yli 60-vuotiaana työelämässä! |
Nuoren
omaksumis- ja oppimiskyky ovat erinomaisia jos vain halua riittää. Vanhemmiten
omaksumiskyky heikkenee, mutta se ei katoa ja kokemus korvaa sen mitä on menetetty.
Vanhanakin voi oppia jos ei arkaile vaan tarttuu rohkeasti uutta sarvista
kiinni. Koskaan ei ole liian vanha oppimaan uutta.
Kuinka saadaan paras esiin
Se ei onnistu
muuten kuin arvostamalla molempien vahvuuksia. Kuten olen aiemminkin todennut,
molemmilla on annettavaa toisilleen. Liian homogeeninen työyhteisö voi olla
mukava, mutta kokemuksen laajan skaalan omaava tiimi on tehokas ja tuottava.
Myös motivaatio on ensiarvoisen tärkeää, ilman sitä ei mikään kombinaatio
toimi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti