Valtakunnallisen
pyöräilyviikon innoittamana muistui mieleeni oman elämäni pyöräilyt.
Pikkupoikana
aloitin kolmirattaisella jossa ei ollut tankoa. Näppäränä viikarina väsäsin
siihen narusta tangon, sen verran miehekäs muka olin, etten naisten pyörällä
halunnut ajaa.
Tämä tankoviritelmä on joskus 50-luvun puolesta välistä. |
Kuitenkin
minun piti nöyrtyä tosiasioiden edessä, kun ei ollut sopivampaa polkupyörää kuin
äidin jolla isä sitten opetti minua ajamaa. Liikkeellelähdöt ja pysähdykset
olivat vaikeimpia ja vaativat aikaa. Isä laittoi liikenteeseen ja hyvinhän se
meni pysähdykseen saakka, jolloin isän piti ehtiä ottamaan minua vastaan.
Sitten perin
Pertti veljeltäni Pyrkijä-merkkisen poikien polkupyörän jolla sitten crossailin
kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat.
Pyrkijä oli vauhdikas pyörä joskus 1961. |
Ammattikouluun
sain jo aikuisten pyörän jolla pyöräilin Pyykösjärveltä Kaukovainiolle 7 km matkan
syksyisin ja keväisin. Talvet matkustin "onnikalla" numero 13:lla.
Työelämään
siirtyessä kuljin työmatkat 7 vuotta polkupyörällä niin kesät kuin talvetkin.
Eikä tehnyt edes tiukkaa. Kylmimmillään oli -33 °C kun
poljin Nokelasta PohTo:lle Hietasaareen sähköpiirustus kurssille noin 8 km matkan suuntaansa. Mies kesti mutta
pyörä ei, takarumpu paukahti rikki siten, että polkimet pyörivät koko ajan,
eivätkä jarrut toimineet muuten kuin polkimella epätoivoisesti seisten. Talvipyöräilyssä
ei palellut pyörän ollessa pakkasesta jäykkänä vaatien voimakasta polkemista.
Pahimpia kelejä olivat lumipyryt, jolloin tiet olivat auraamatta ja tuuli
pieksi lumikiteitä päin silmiä niin ettei eteen voinut katsoa. Kesäisin kastui
yllättävän harvoin ja yleensä satoi juuri silloin kun sadetakki unohtui kotiin.
Nykyään sitä pidetään extreme-urheiluna vaikka
silloin se oli normaalia. Nyt vasta autoilijana olen tajunnut kuinka
vaarallista oli pyöräillä aamupimeässä lumisella tiellä autojenrenkaiden
jäljissä kun muualla ei voinut ajaa kun ei pyöräteitäkään joka paikkaan ollut.
Silloin luotti, että kyllä se autoilija näkee ja väistää, nyt tiedän ettei lumipyryssä
näe juuri mitään. Onneksi en jäänyt auton alle ja olen hengissä kertomassa
näitä juttuja.
En pitänyt työmatkapyöräilyä edes liikuntana
vaan välttämättöminä työmatkoina. Vasta myöhemmin olen tajunnut miten erinomaista
kuntoilua se on. Viitenä päivänä viikossa kaksi
harjoitusta päivässä, excellent!
Radiosta tuli ohjelma siitä kuinka valtavan
varustelun pyöräily vaatii. Ei silloin ollut mitään ihmeellistä, pukeuduttiin
normaalisti sään mukaan ja polkupyöriä oli yksi henkeä kohti. Liikkeelle lähtiessä
täytyi olla hieman vilu, sillä polkiessa "kone" vasta lämpeni, jos oli ylipukeutunut se keitti vartin
kuluttua, jonka jälkeen oli litimärkä hiestä.
Pyöräiltyihin kilometreihin ja vuosiin nähden
vahinkoja on sattunut yllättävän vähän.
Muistaakseni ensimmäinen sattui 1970 pyöräillessäni
Lääketieteenlaitoksen rakennustyömaalle nykyisen miljoonamontun kohdalla radanvarsipolkua.
Veivasin aamuhämärässä rennosti töihin, kotimatkalla oli jo valoisaa ja huomasin
polun olevan todella jäisen. Aloin varomaan jolloin pyörä lähti alta silmän
räpäyksessä ja kaaduin. Muuta vahinkoa ei tullut kuin se, että Airamin
termospullo hajosi.
Tuomiokirkon linja-autopysäkin kohdalla 1974
kotimatkalla Lastenklinikan työmaalta kaatuminen sattui suuren yleisöjoukon edessä.
Linja-autot olivat hioneet pysäkin kohdan erittäin liukkaaksi ja muhkuraiseksi
jolloin pyörä lähti alta niin ettei siinä ehtinyt tehdä mitään. Karvalakki ja
salkku vain lensivät pitkin jäätikköä ihmisten ihmetellessä tapahtumaa. Ei se
kipu vaan häpeä pani pomppaamaan ylös kuin salama ja keräämään kamppeet, että
pääse äkkiä pois tilanteesta. Tällä kertaa ei tullut muita kuin henkisiä
kolhuja.
Pisin työmatka tähän mennessä oli vuonna 1978
yhteensä 23 km yhteen suuntaan välillä Nokela - Haukipudas. Tällöin ei sattunut
havereita. Minulla oli tavallinen T-siipi miesten pyörä jota tuunasin, sain
äidiltä duplex-vaihteisen takapyörän jossa vain kaksi vaihdetta ja ne vaihtuvat
takaisinpäin polkaistaessa, muuten renkaat olivat normaali leveyttä, satulan
vaihdoin kapeaksi, ohjaustangon kippurasarviseksi ja polkimet joihin jalka kiinnitettiin
remmeillä, ei ollut vielä lukkopolkimia. Matka taittui yllättävän ripeästi
hyvän peruskunnon vuoksi. Aamulla aikaa kului noin 50-55 min ja illalla 40-45.
En päässyt tätä matkaa alle 40 min vaikka kuinka yritin. Keskinopeudeksi muodostui
parhaimmillaan 34,5 km/h eikä se ole hassumpi tuolla pyörällä.
Silloisen avioliiton loppusuoralla vuonna 1978
kävin ostamassa Raksilan marketista Jamppa Tuomisen LP-levyn ja pyöräilin
nykyisen linja-autoaseman kohdalla kohden Nokelaa. Vastaan tuli nainen samaa
puolta kuin minä ja väistelimme aikamme aina samalta puolelta jonka seurauksena
tapahtui toiseksi noloin kaatuminen. Rymähdin päistikkaa rapakkoon kuran
roiskuessa ympäriinsä. Nainen vilkaisi minua jatkaen pysähtymättä matkaansa minun
kömpiessä ylös rapaisena ja kiukkuisena. Kotona huomasin uuden Adidas
tuulipuvussa palkeenkielen. Arvaa harmittiko?
Kesällä 1980 oli kiire karateharjoituksiin
Raksilan uimahallille. Ennen rautasiltaa Tuiran uimalasta pyöräili mies
jokivartta sillalle, ajoi pyörätien yli ja lähti tulemaan minua vastaan. Hetki
ennen kohtaamistamme mies kurvasi eteeni enkä ehtinyt tehdä muuta kuin
polkaista jarrua ja puristaa ohjaustankoa. Törmäystä ei voinut estää vaan
iskeydyin keskelle eteen tullutta pyörää jonka jälkeen kaaduin. Kaveri kaatui selälleen
jääden makaamaan ja luulin hänelle käyneen pahastikin. Nousin ylös ja riensin tarkistamaan
hänen kuntoaan, jolloin hän kampeutui istualleen todeten, että eikhöhän sshovita
että sshyy on molemmisshha. Sanoin, ettei ole koska hän ajoi suoralla
pyörätiellä eteeni ja missä kunnossa. Tämän jälkeen hän yritti vielä karata ja
jouduin juoksemaan vielä karkurin kiinni. Kun ei muuten tolkkua tullut menimme puhelinkopille
soittamaan poliisille, siihen aikaan ei vielä ollut kännyköitä. Puoli tuntia
odotin kaverin itkiessä, että älä älä minulla ei ole rahaa mukana mutta maksan
myöhemmin, ettei hyvä työpaikka mene. Todisteli kaikella tavalla
henkilöllisyyttään ja työpaikkaansa. Kun ei poliisia tullut suostuin hänen
toiveeseensa ja poistuin harjoituksiin hieman myöhässä oikea rystynen
naarmuilla sekä reikä karateseuran edustuspuvussa. Tyyppi maksoi mitä lupasi ja
työkaveri hitsasi katkenneen pyöränrungon kasaan. Vuonna 1981 eräs tuttu kaveri
lupasi tuoda tämä kärsineen pyörän keskustasta Iskoon, mutta sitä ei ole sen
jälkeen näkynyt, myös ystävyys loppui siihen.
1983 pyöräilin rautasillalta kohti pohjoista alikäytävää melko uudella
retkipyörällä kuljettaen toista pyörää siinä sivussa. Talvisen pyörätien alamäessä
vauhti kiihtyi ja jarrutin etujarrulla. Arvaattekin miten siinä kävi, selvittelin
itseäni pyöräkasasta ja tarkistin vahingot, ei muuta kuin teku opiskelijan
silloinen vakiovaruste Cavalet-salkku kärsi pintavaurioita.
Sitten vierähtikin aikaa seuraavan haverin sattuessa Kellossa
kesällä 1994. Pyöräilimme Tarja-vaimon kanssa umpirakastuneina liian lähekkäin
ja meillä meni ohjaustangot lomittain. Menetimme pyöriemme hallinnan enkä
pystynyt pitämään itseäni pystyssä vaan kaaduin alimmaiseksi pyörätien
pientareella olevalle sepelille. Paljaseen käsivarteeni tuli aika näyttävä
sepeli-ihottuma, josta löytyy arvet vielä tänäkin päivänä. Verta tihkuen
jatkoimme matkaa edesmenneen isäni luokse Alppilaan jossa sain ensiavun.
Uusi vuosituhat oli jo menossa kun elokuussa 2010 Tarja
pyysi tulemaan Haukiputaalta Hiukkavaaraan.
Vasta hiukkavaarassa huomasin, että polvessahan on reikä! |
Kertyihän noita kohelluksia yllättävän paljon, kun muistilokeroita
hieman penkoi.
Oma lukunsa ovat huikeat työmatkapyöräkilpailut joita tuli käytyä
melkein joka päivä. Aika hyvin pärjäsin niissä, en muista hävinneeni kertaakaan
sillä taisin olla hullujen joukossa pähkähulluin. Muistuupa mieleeni se, kun
lähdimme 1976 Kemiran portilta 16:00 niin kyllä siinä renkaat soikeana poljettiin
aika suurella joukolla eikä annettu periksi.
Lopuksi
vielä ihan asiantynkääkin. Olen seurannut pyöräilijöitä ja tullut
seuraavanlaiseen lopputulokseen. Satulahan on yleensä päin p.....tä kuten sen
pitääkin olla, mutta 80%:lla pyöräilijöistä se on liian korkealla ja 7%:lla
liian alhaalla. Mutu tuntumalla oikealla korkeudella pyöräilijöistä se on korkeintaan 13%:lla. Hyvä ohje oikealle
ajoasennolle on kun kykenee juuri ja juuri polkemaan kantapäillä ilman vartalon
keikutusta. Toivon kaikkien tarkistavan satulansa korkeuden, sillä on
vaikutusta pyöräilymukavuuteen. Tässä vielä ohjeet oikeaan ajoasentoon Velogilta:
https://www.youtube.com/watch?v=lc45xcN8K8Y&t=57s
https://www.youtube.com/watch?v=lc45xcN8K8Y&t=57s
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti