Kolarin säestyksellä Kemiralle 2003
Tammikuun
alussa alkoi uusi projekti, Kemiran voimalaitoksen automaatiojärjestelmän
uusiminen. Projektilla oli hyvä nimi KOVA 2004 Kemira Oulu Voimalaitos
Automaatio 2004 ja kovia poikia me oltiinkin :) Tarja jäi vuorotteluvapaalle
hoitaakseen päivät isäänsä ja äitiänsä.
Lyhyeen päättyi ensimmäinen työpäivä! |
Ojanpohjalle 300 metriä kotoa! |
Pakkaset
jatkuivat ja lopulta tuli ilmoitus, että Vectran voi noutaa. Ajelin kotiin ja
auto tärisytti omituisesti. Oletin sen johtuvan kosteudesta tai vastaavasta
koska auto oli seissyt todella pitkään Oulun Autoliikkeen pihalla ennen
korjausta. Tärinä vain paheni kotia lähestyessäni. Soitin korjaamolle ja sieltä
kehotettiin tuomaan se tarkistukselle.
Seuraavana
päivänä Oulun Autoliikkeessä mittausten jälkeen todettiin nelossylinterin
olevan pimeänä. Ilmeisesti venttiili oli palanut ja korjauksen hinnaksi tulisi
1350€. Tiedusteltuani johtuuko se kolarista, tuli tiukka vastaus, ettei johdu.
Soitin
vaimolle ja pyysin häntä selvittämään paljonko korjaus maksaisi Huoltopalvelu
Karppisella. Hetken kuluttua Tarja soitti ja kertoi Karppisen sanoneen sen
johtuvan siitä kun auto on ollut ojassa kallellaan moottorin käydessä jolloin
öljypinta on noussut jolloin venttiiliin on muodostunut karstaa joka on
polttanut sen.
Varmistin
vakuutusyhtiöltä voiko auton hinauttaa Haukiputaalle ja he suostuivat siihen.
Opelin korjaus kesti kolme päivää ja se meni vakuutusyhtiön piikkiin, kuten
Karppinen oli kertonut. Venttiilissä oli iso lovi, aivan kuin hitsauspillillä
olisi poltettu.
Opelia
piti käyttää vielä Oulun Autoliikkeessä paikkautettavana heidän huonoista
korjauksista. En voinut olla kertomatta tapauksesta, mutta huollon käytös oli
todella töykeää eivätkä he välittäneet purnauksestani. Hämmästyttää heidän
toimintansa, sillä olisivathan he saaneet saman summan vakuutusyhtiöltä, mutta
ei! Kiitos Karppisen säästin 1350€ enkä
sen jälkeen käynyt merkkiliikkeessä ja Karppinen sai vakioasiakkaan! Toki
jouduin käyttämään autoa vielä kahdesti Opelin liikkeessä kolarikorjauksen taso ollessa niin ala-arvoista!
KOVA 2004 oli projekti mutta niin olivat tekijätkin
Tutustuin
KOVA 2004 projektiin ja välillä olin kiireapuna Polartekin toimistolla
tekemässä Kemin kaivoksen piirikaavioita. Rautaruukilta tuli puhelinsoitto Pentti Ramstedtilta, hän kutsui takaisin
töihin Raaheen. Kiitin kutsusta ja ilmoitin, että minut on jo myyty toiseen
projektiin joka kestää pari vuotta.
Kemiran
voimalaitoksella oli käyttömiehenä myös serkkuni. Näin hänen autonsa
hattuhyllyllä peräkärryn esitteitä ja kysyin kahvitauolla, että onko se serkkupoika
hommaamassa kärryä? Johon työkaverinsa totesivat hänen haikailleen sen perään
jo kohta vuoden. Heitin serkulle, että hommataan kimppakärry ja sen pitää sitten
olla kuomullinen. Serkku kysyi hämmästyneenä, että olenko tosissani. Totesin
varmistavani vielä asian vaimolta joka näytti vihreää valoa. Ei siinä kauaa
haikailtu, kun meillä oli jo seuraavana päivänä "osuuskunta" Muuli,
peräkärry Välivainion K-raudasta!
Pengoin
PI-kaavioista instrumenttipiirejä ja tein uutta piiriluetteloa. Ohjeina oli,
että säilytetään olemassa olevat piirinumerot ja kirjaintunnukset jos vain
mahdollista. Kiertelin kentällä asentajien kanssa selvittäen laitteiden
sijainnit. Putkinäyttö aaltoili voimalaitoksen magneettikentän vaikutuksista
niin että loppupäivästä meinasi iskeä meritauti. Polartekin system manager
hankki minulle litteän näytön. 80-luvun huippua edustanut liki 40 kiloa painava
näyttö poistui käytöstäni. Olihan sitä tullut retuutettua monta vuotta monessa
paikassa, onneksi se loppui.
Suruviestejä ja hautajaisia
Toukokuun
4. päivänä kuoli tätini Emilia Sihvonen, hän asui lahdessa. Hautajaiset olivat
24. päivänä. Hautajaisissa oli kuvauskielto, mutta videoin penkillä istuessa
siunauksen sekä haudalla arkunlaskun. Editoin materiaalin vuosia myöhemmin ja
lähetin VHS-kasetin tädin lapsille. Olivat todella tyytyväisiä.
Onnittelin
Jorma Frimania hänen syntymäpäivänään. Ajoin sinä aamuna töihin ja edelläni
meni maastoauto jonka rekisteri oli Jorman suunnittelupuumerki ja
syntymävuosi, JFR-55. Totesin, että siinä olisi ollut sopiva auto hänelle,
ainakin rekkarin mukaan. Ei kulunut kuin reilu kuukausi Timon tuodessa suruviestin. Jorma oli menehtynyt sydänkohtaukseen kesäkuun 2.
päivän iltana noin 23:00 ollessaan komennuksella Romaniassa. Sen päivän työt olivat siinä, oli
se vain niin pysäyttävä viesti.
Kuntokuuri
Ajattelin
ottaa työmatkat kuntoiluna ja kesäkuun 16. päivänä hyppäsin polkupyörän
satulaan. Työmatka oli noin 23 kilometriä johon kului 1h 10min.
Voimalaitoksella vaihdoin kuivat vaatteet hikisten tilalle. Päivä vierähti
nopeasti töitä tehdessä. Illalla lähdin kotia kohti, mutta kahdeksan kilometriä
ennen määränpäätä Kellossa alkoi voimani hiipua. Osittain väsähtämiseen
vaikutti myös navakka vastatuuli, matkaan kului 1h 15min. En jaksanut käydä
edes suihkussa, vaihdoin kuivat, söin ja menin sohvalle peiton alle makaamaan.
Siellä minä tärisin melkein koko illan. Ja minä kun olin luullut olevani
oivassa kunnossa.
Erään kerran pyörällessäni kotiin Rajakylässä Ratamotietä pitkin näin parinsadan metrin päässä vanhan naisen kaatuvan kasvoilleen kevyenliikenteen väylällä. Pysähdyin hänen kohdallaan kysymään vointia, nainen ei vastannut mutta yritti sitten kammeta itsensä ylös rikkinäiset silmälasit roikkuen. Hän ei vastannut kysymykseeni joten käskytin hänet jäämään istualleen ja tilasin ambulanssin. Tiedustelin edelleen, onko hänellä lääkkeitä joita hän tarvitsisi saamatta minkäälaista vastausta. Nainen vain puisteli päätään ja yritti jälleen nousta minkä kielsin. Lopulta sairasauto tuli, kerroin tapahtumien kulun ja nainen talutettiin ambulanssiin. Liekkö ollut huimausta vai mitä, koska kaatuessaan nokalleen hän yritti estää sen tihentämällä askellustaan. Koko sen ajan mitä odotimme sairasautoa hän vältteli katsettani kääntämällä katseensa alas tai toisaalle minusta.
Erään kerran pyörällessäni kotiin Rajakylässä Ratamotietä pitkin näin parinsadan metrin päässä vanhan naisen kaatuvan kasvoilleen kevyenliikenteen väylällä. Pysähdyin hänen kohdallaan kysymään vointia, nainen ei vastannut mutta yritti sitten kammeta itsensä ylös rikkinäiset silmälasit roikkuen. Hän ei vastannut kysymykseeni joten käskytin hänet jäämään istualleen ja tilasin ambulanssin. Tiedustelin edelleen, onko hänellä lääkkeitä joita hän tarvitsisi saamatta minkäälaista vastausta. Nainen vain puisteli päätään ja yritti jälleen nousta minkä kielsin. Lopulta sairasauto tuli, kerroin tapahtumien kulun ja nainen talutettiin ambulanssiin. Liekkö ollut huimausta vai mitä, koska kaatuessaan nokalleen hän yritti estää sen tihentämällä askellustaan. Koko sen ajan mitä odotimme sairasautoa hän vältteli katsettani kääntämällä katseensa alas tai toisaalle minusta.
Merkitsin
voimalaitoksella laitteiden positioita asentajia varten, keltainen
kangaspohjainen teippi johon permanenttitussilla merkintä. Samaa menetelmää
olimme käyttäneet myös Rautaruukilla. Kesähelteellä voimalaitossali oli mukavan
lämmin, siellä tarkeni ja hikoili mukavasti.
Kesäloma
meni nopeasti kuten aina, jonka jälkeen työt kutsuivat tekijäänsä. Yhteistyö
voimalaitoksen asentajien kanssa ei toiminut yhtä sulavasti kuin Rautaruukin
terässulatolla. Kun Raahessa kävi tiedustelemassa jotain yksityiskohtia ja
heillä oli kiire eivätkä he ehtineet auttaa tulivat asentajat kertomaan
tietonsa myöhemmin. Kemiralla asenneilmasto oli vallan toinen. Kaikki tiedot
sai lypsämällä lypsää. Jos heillä oli kiirettä ja pyysin tulemaan luokseni
sitten kun on aikaa, eivät he tulleet koskaan.
Onnettomuuksia, messuja ja puukotuksia
Olin
perjantaina 22. elokuuta töissä hieman pitempään ja lähdin kotiin vasta kello
16:50. Hetkeä myöhemmin oli voimalaitoksella tapahtunut vakava tapaturma.
Käyttömies oli ollut avaamassa tukkeutunutta raskaspolttoöljysäiliön putkea. 90
asteinen öljy oli kuohahtanut säiliöstä käyttömiehen päälle polttaen hartioita,
rintaa sekä toisen puolen hänen kasvoistaan vaikka hänellä oli ollut kypärä ja
suojavisiiri. Voimalaitospäällikkö oli ollut muun henkilökunnan apuna
auttamassa tapaturman uhria. Auttajat olivat olleet jonkin asteisessa shokissa,
mutta uhri oli käskyttänyt heitä soittamaan ambulanssin sekä ruiskuttamaan
palovesiletkulla vettä päälleen koska hätäsuihkuja ei ollut. Raskaspolttoöljy
on kuin paksua tervaa.
Kuulimme
onnettomuudesta ollessamme tuttavan huvilalla. Järkytystä lievitti hieman ne
muutamat minuutit joista oli kiinni se ettenkö minäkin olisi joutunut näkemään
onnettomuuden uhrin. Asiasta oltiin myös käräjöity vaikka uhri ei sitä olisi
halunnut. Työsuojelupiiri vei tapahtuman oikeuteen ja johtaja oli saanut
päiväsakkoja. Työn ohjeistusta oli parannettu ja hätäsuihkuja oli asennettu myös
kohteen lähelle. Pahoja palovammoja saanut uhri parani ja pääsi pitkän
sairasloman jälkeen takaisin työelämään josta hän jäi eläkkeelle 2012. Hän
kertoi myöhemmin, että öljyn haju muistuttaa häntä aina onnettomuudesta.
Ollessamme
yhdeksänsillä Automaatiomessuilla sekä projektipalaverissa Siemensillä
Helsingissä kun 11.9 Ruotsista kantautui järkyttävä uutinen, ulkoministeri Anna
Lindh oli menehtynyt, häntä oli puukotettu kuolettavasti. Ikävistä uustisista huolimatta messut ja palaveri
menivät mukavasti. Siemens kestitsi tasavertaisesti myös meidät ulkopuoliset
suunnittelijat. Samalla reissulla kävin ottamassa parit oluet keskimmäisen
poikani kanssa. Oli mukava jutella tuopin ääressä, muuten taisi olla ensimmäinen
kerta laatuaan hänen kanssaan.
Mennessämme Polartekin perinteiselle ruskaretkelle Kuusamoon kantautui Outokummun Tornion terästehtaalta ikäviä uutisia. Happilinjan pääsulkuventtiiliä avattaessa syttyi räjähdysmäinen tulipalo. Onnettomuudessa kuoli kolme miestä.
Mennessämme Polartekin perinteiselle ruskaretkelle Kuusamoon kantautui Outokummun Tornion terästehtaalta ikäviä uutisia. Happilinjan pääsulkuventtiiliä avattaessa syttyi räjähdysmäinen tulipalo. Onnettomuudessa kuoli kolme miestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti