Ammattikoulu
Ammattioppilaitoksesta
saa vasta perustan vankalle työuralle. Itse työn tekemisen oppiminen alkaa töitä
oikeasti tehdessä. Luulin olevani viimeisen päälle sähköasentaja koulusta päästyäni,
mutta työmaalla luulot rapisivat todella nopeasti. Onneksi työkaverini olivat oikeita
ja avuliaita ammattilaisia jotka opastivat keltanokkaa kädestä pitäen. Suuret kiitokset
niille auttavaisille ja ymmärtäväisille asentajille joiden avulla minusta tuli lopulta
oikea sähköasentaja.
Kunnioitin
teknikoita, rakennusmestareita ja insinöörejä. Pidin heitä viisaina sekä tietävinä
miehinä korkeatasoisen koulutuksen vuoksi.
Miksi teknikoiden koulutus lopetettiin
Ammattikorkeakoulu-uudistuksessa
teknikko tutkinnot lakkautettiin, mikä oli suuri virhe.
Aiemmin
katsottiin työkokemuksen merkitys todella suureksi. Nuorimmat opiskelijat
olivat olleet kolmekymppisiä. Itse aloitin opiskeluni 30-vuotiaana vuonna 1982
ollen luokkani vanhin. Suurin osa muista tuli suoraan koulunpenkiltä. Olisiko
meitä 50-luvulla syntyneitä ollut neljä muut olivat 10 vuotta nuorempia.
Valmistuttuani
instrumentointiteknikoksi alkoi pitkä ura suunnittelijana. Hieman ihmettelin, että
näillä eväilläkö minun täytyy selvitä työelämässä? Koulua suurempi apu
työtehtävissä oli 11 vuoden kokemus sähköasentajana. Ensimmäiset vuodet toimin
sähkösuunnittelijana josta siirryin tuntemattomammalle saralle,
kenttäinstrumentoinnin suunnitteluun. Siihenkään ei koulutuksesta ollut apua, opin
tekemällä, aiemmalla sähköasentaja kokemuksella ja jälleen auttavaisten työkavereiden
avulla.
Tehdessäni
kunnossapitoon liittyvää instrumentointisuunnittelua Kemiralle, kuulin heidän
suunnittelussa käydessäni seuraavaa. Keväällä toimiston johtaja huuteli
alaisilleen, että katsokaakin sitten kesätyötekijöitä ottaessanne, ettette
valitse yliopiston porukkaa, niistä kun ei ole työntekoon. Valitkaa
Teknillisestä koulusta sellainen jolla on myös vankka työkokemus opiskelua
edeltävältä ajalta.
Kokemuksen merkitys suunnittelijalle
Kuten
jo aiemmin mainitsin suurin apu suunnittelijan tehtävissä on ollut aiempi
työkokemus. Nykyään taitavat lähes kaikki ammattikorkeakouluopiskelijat tulla
suoraan toisen koulun penkiltä ilman minkäänlaista työkokemusta.
Sitten
valmistuttuaan nämä kokemattomat keltanokat alkavat suunnittelijoiksi. Mistä
saadaan suurin säästö tai tappio? Oikein ja kattavasti tehtyjen suunnitelmien
mukaisesti säästyy rakennus- ja asennustöissä rutkasti rahaa. Jos taas
suunnitelmat ovat vajavaisia tai virheellisiä tappiot ovat todella mittavia.
Esimerkiksi
Euroopan mahtimaissa, suunnittelija on käynyt pitkän tien asentajasta,
työnjohtajasta, valvojasta .... suunnittelijaksi. Hänellä on näkemystä ja
kokemusta jollaista suoraan koulunpenkiltä tulleella ei voi olla. Siellä ei
päästetä kokemattomia suunnittelemaan sutta ja sekundaa.
Tästä
voidaan heittää kysymys. Johtuvatko nykyrakentamisen valtavat ongelmat suunnittelun
ja työnjohdon vai molempien puutteellisesta ammattitaidosta?
Jo
se, että työkokemus olisi ensiarvoisen tärkeä kriteeri kouluun pääsyn kannalta
olisi todella tärkeää. Myös teknikkokoulutusta on kaivattu takaisin, sillä nyt
välistä puuttuu yksi merkittävä porras!
Lainaus
poikani Reima Lihavaisen erinomaisesta kommentista: "Tarvittaisiin
hyviä johtajia, vähän kuin Mike Tysonilla oli alkuun valmentaja, lyhyt lihava
eläkeikäinen ukko jota tuleva raskaansarjan mestari kunnioitti ja väliin jopa
pelkäsi. Mitä semmoinen ukon käppänä olisi mahtanut, sille, ei mitään mutta se
onkin psykologiaa! Jos olisi ollut veltompi valmentaja ei oisi tullut Mikestä
mihin oli lahjoja, harmi vaan että valmentaja kuoli liian aikaisin. Sellainen
pitäisi johtajan olla. Ottaa vastuun ja saada paras esiin tekijästä, nykyään
revitään väärään suuntaan, tulee vielä mellakka."
Tarvitsemme koko
kirjon työn tekemisen laadun kohottamiseksi, kokeneita kehäkettuja ja nuoria innovatiivisia
henkilöitä. Kaikilla on toisille annettavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti